Nya Hotell Klövsjöfjäll - ett nav för njutvandrare

I jämtländska Vemdalsfjällen ligger Klövsjö by, en gång utsedd till Sveriges vackraste. Här hittar man bland annat det 60 meter höga Fettjeåfallet och nya Hotell Klövsjöfjäll - ett toppmodernt fjällhotell som kombinerar en exklusiv atmosfär med en familjär stämning.

Anders Backskog var bara en liten grabb när familjen byggde Katrina Wärdshus och de första liftarna i Klövsjö. Det var 1970-tal och turismen hade ännu inte kommit igång på allvar. Men det fanns en vision och en drivkraft som levt vidare i flera decennier. Sommaren 2020 slog Anders tillsammans med sin sambo Maria upp dörrarna till Nya Hotell Klövsjöfjäll. Ett högklassigt, genomtänkt och supermodernt spahotell – i fjällbyn som han älskar och brinner för.    

Med hjärtat i Vemdalen

Men det var inte självklart att Anders skulle välja en bana inom turismen. Han hade ett starkt intresse för skidåkning och idrott, med träningsuppdrag från Svenska Skidförbundet. Samtidigt ville pappa Lars utöka med en större boendedel. ”Vi ska bygga lägenhetshotell och jag förväntar mig att du är med och hjälper till, sa pappa. Och så blev det”, berättar Anders. Det var 1983 och sedan dess har det mesta kretsat kring att utveckla turismen i området. Både på de egna anläggningarna, men också med ett stort engagemang och driv för bygden och Destination Vemdalen. ”De första boendedelarna byggdes med 20 lägenheter och några år senare fick restaurangen nya, större lokaler. På 90-talet länkade vi ihop hotell och restaurang genom en ny del med 13 dubbelrum. Liftanläggningen drev vi ända fram till 1999 när Skistar satsade i Vemdalsfjällen. Vi tyckte att det var bättre för bygden att tillhöra än att stå utanför.”  

Framgångar följda av finanskris

År 2005 var det dags för nästa satsning, den här gången på bostadsrätter. Tillsammans med en kollega i fastighetsbranschen satte de högsta fart och sålde de första 12 väldigt lätt, många på den engelska marknaden. Sedan tog det stopp. Finanskrisen var ett faktum 2008 och plötsligt stod de med ytterligare 12 bostadsrätter som ingen ville köpa. ”Det var väldigt olustigt. Men vi löste det. Min kollega hade en stabil grund och tog över bostadsrätterna, medan jag drev anläggningen och hotellet vidare.”  

Idealiskt för ”lyxvandring”

För att lyckas som företagare i Klövsjö och klara såväl goda som tuffare tider krävs en stark vilja. Att inte ge sig. Anders berättar att det också är en fråga om att jobba hårt för att skapa förtroende, både lokalt och hos investerare. ”De står inte på kö för att satsa här, som i Vemdalen eller Åre. Men genom att ta in ett fastighetsaktiebolag som delägare kunde vi så småningom få in det kapital som behövdes för att bygga det nya hotellet.”

Inför Hotell Klövsjöfjälls öppning sommaren 2020 fanns en stor ovisshet. Skulle besökarna hitta dit och skulle de ens våga resa inom landet mitt under pandemin och bo på hotell? Det visade sig inte vara något problem. ”Det blev succé. Helt fantastiskt och det har bara fortsatt över alla förväntningar. Vi fick nypa oss i armen för att fatta att det var på riktigt. All tid vi lagt på att skapa ett hotell med design och funktion för att allt ska vara smidigt och bra för gästen... Under de senaste åren har vi upptäckt en ny grupp som vuxit, vi kallar dem ''''lyxvandrare''''. Det är gäster som gör kortare vandringsturer på 3–4 timmar under dagen och sedan kommer tillbaka till hotellet för att äta och sova gott. För dem är vårt koncept helt rätt.”

I Klövsjö väntar nämligen åtskilliga mil vandringsleder i orörd och lättvandrad fjällmiljö, men även andra ”njutomhusnöjen” som golf, fiske, vandring, cykling och ridning.  

Nya tider

Nya Hotell Klövsjöfjäll är nu en av de större arbetsgivarna i området, med ett tjugotal anställda plus ett antal inhyrda konsulter. Inför framtiden menar Anders att det blir allt viktigare att nå ut med sitt erbjudande till och kommunicera med sina målgrupper via digitala kanaler. ”Vi måste ge de yngre mycket utrymme – de har den utbildning och den kunskap inom exempelvis digital marknadsföring och sociala medier som är nödvändig för att nå framtidens gäster och medarbetare. Det behövs även bra kunskap om trender inom mat, kost och allergier för att kunna erbjuda alternativ. Det kommer framtidens gäster att förvänta sig.” 

« Tillbaka
Search preloader

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår