Från 1500-talets högadliga järnlady Ebba Brahe arbetar vi oss igenom Bellmans riviga värdshusmamsell Ulla Winbladh, fröken Frimans främsta förebild Anna Whitlock, ”häxor”, kronprinsessan Märtha och en hel del andra kända och okända förkämpar på jämlikhetens barrikader – var och en på sitt sätt.
- Anne Charlotte Leffler är min favorit i samlingen, avslöjar Ingrid. Hon var årsbarn med August Strindberg (1849) och även hon en framgångsrik dramatiker. Efter urpremiären av hennes genombrottspjäs Skådespelerskan på Dramaten 1873 ropade publiken att de ville träffa upphovsmannen, men fick höra att man inte visste vem det var. Leffler själv satt tyst i publiken. Pjäsen hade skrivits anonymt av omsorg om makens rykte och karriär... inte kunde han väl ha en fru som skrev spektakel. Strindberg själv avskydde Leffler och därför var det ju extra roligt när hennes Moster Malvina sattes upp på Strindbergs Intima Teater häromåret!
Makarna Leffler förde en stillsam tillvaro vid Mosebacketorg, bara ett stenkast från ett av stadens många Strindbergmonument. Själv är Anne Charlotte Leffler idag tämligen bortglömd.
Efter en och en halv timmas bildningstur avslutar vi vår färd på Fjällgatan, framför en kvinna som faktiskt fått sin egen skulptur – Anna Lindhagen. Förutom att kämpa för fattiga barns rätt att gå i skolan och för hjälp till ensamma mödrar motionerade hon även ivrigt för att gamla Stockholmsmiljöer skulle bevaras. Också det är vi tacksamma för efter en dag som denna.