• ”Intresset för gruppresor i Sverige ligger på en högre nivå nu än före pandemin", säger reseproducenten Ina Malm på Scandorama.

  • Scandorama Foto Ola Sjögren

  • Scandorama Foto Ola Sjögren

Reseskräddaren Ina Malmsyr gruppresor som går hem

Stora grupper, små grupper, trädgårdsföreningar, konfirmander, körer, seniorklubbar, skolor... I Sverige eller ut i världen. När det kommer till att sätta ihop Lyckade Tillsammansäventyr För Alla är det få som slår reseproducenten Ina Malm på fingrarna! Hos buss- och flygresejätten Scandorama i Malmö sysslar hon sedan snart tre decennier med att skräddarsy resor för slutna sällskap.

Genom åren har förstås somligt förändrats, medan annat är sig hyfsat likt. 

”Förut gjorde man kanske en resa om året. Idag kan ett sällskap mycket väl ge sig iväg två-tre gånger per år – såväl utomlands som inom Sverige” säger Ina när vi ses en solig julidag på Öresundsterminalen.

”Om gruppresorna tidigare främst gick av stapeln mellan maj och september så sträcker sig säsongen numera från slutet av mars till mitten av oktober, plus en och annan eskapad under vintern. Dels hänger det ihop med att besöksnäringen erbjuder en längre säsong, med sådant som skördemarknader och diverse rundor. Sedan är det säkert även en fråga om prioriteringar och om mer pengar i plånboken.”

 

Ökat intresse för Sverige
Om de olycksaliga pandemiåren förde något gott med sig så var det att resandet inom Sverige fick ett uppsving, menar Ina, och att det tycks bestå.

”Även om vi arrangörer nu börjar närma oss tidigare års nivåer för utlandsresandet så ser vi att intresset för Sverige ligger på en högre nivå nu än innan 2020, både vad gäller skräddarsydda resor och katalogutbudet. För några år sedan hade det till exempel varit otänkbart att erbjuda Jokkmokks marknad som ett alternativ för en gruppresa. Idag utgör den en självklar post på vår meny.”

 

Jokkmokks marknad. Foto: Håkan Stenlund.

 

Den röda tråden
Till vad som är och förblir ”jättejättejätteviktigt” i tråcklandet med den lyckade gruppresan hör förstås guiden – den röda tråden. 

”Faktiskt upplever jag guiden som viktigare än någonsin idag – om än kanske på ett lite annorlunda vis än förr” hävdar Ina. ”För även om de flesta idag är resvana, även äldre människor, så är informationsflödet så enormt och gemene man har inte sällan ett ganska fragmentariskt kunnande. Kan lite om mycket, men har svårare att foga samman hela bilden, knyta ihop de lösa ändarna. Att via en kunnig och underhållande guide över tid serveras hela berättelsen blir därför ofta något av en aha-upplevelse för kunden (”Jaså... är det alltså såhär allt hänger ihop?!”). Det mervärdet är oslagbart och spelar en unik roll för resans kvalitet.”

 

Något för alla
Den dag ”vägen mot resan” startar finns som regel tre vägar in, menar Ina. 

”Antingen kommer gruppen till oss med en budget och ber oss lägga ett förslag utifrån den. Eller så har någon en specifik idé och vill att vi ger en offert på vad det skulle kunna kosta. (Lars Lerins Sandgrund verkar trevligt – hur skulle en resa dit för oss kunna se ut? Treehotel i Harads vill vi se – vad finns där mer att hitta på?) Eller så är det carte blanche: Vi vill resa, kom med ett förslag! Måhända är några i gruppen helsålda på järnvägar... eller fyrar... men inte alla. Då blir det till att reka fram vad annat skoj som finns att hitta på i faggorna, så att alla får sitt.”

Själv drivs hon mycket av att hitta det där lilla extra. Det oväntade som förhöjer upplevelsen.

”Om det där lite hemliga fortet var ett av målen för resan så kanske gruppen kan få äta middag därinne, eller vara med om något annat överraskande? Är destinationen väldigt etablerad, vad kan jag då erbjuda som ingen redan känner till?”

 

Det stora i det lilla
Att allt som visas upp måste vara ”stort” menar Ina är en utbredd missuppfattning. Tvärtom! Storheten i någonting kan mycket väl kan ligga i det lilla och det är inte sällan konstrasterna som gör att en resa upplevs som ”bra”. Hur man visar upp någonting kan mycket väl vara viktigare än vad som visas upp: 

”Internet, inte minst, har ju bevisat att många därute har någonting speciellt de kan och vill dela med sig av” framhåller Ina. ”En trädgårdsresa, till exempel, har allt att vinna på att kunna blanda högt och lågt. Att samma dag som man besöker Den Berömda Slottsträdgården få bjudas in i en privatträdgård och höra en amatörodlare berätta om hur hen fått just den där växten att frodas... kan vara nog så intressant. Och ett besök hos en hantverkare, eller på ett litet museum sprunget ur en entusiasts heta passion, kan vara minst lika minnesvärt som de där timmarna på en större attraktion. Människorna, mixen, mötena... är i slutändan vad man tar med sig hem.”

 

Starka tillsammans
Att kunna uppleva mycket på en hyfsat liten yta är alltid attraktivt, fortsätter hon, och efterlyser initiativ där flera aktörer på en destination går samman kring ett erbjudande för att stärka helheten.

”För oss som plockar ihop resor är det alltid intressant med aktörer som har koll på varandra och kan tipsa oss om lämpliga komplement till den egna verksamheten. Det är man generellt sätt bättre på i utlandet än här och där tror jag att det finns stor utvecklingspotential för aktörer inom svensk besöksnäring.”

 

Scandorama grundades år 1980. Utöver guidade paketresor i grupp för individuella resenärer erbjuder man även all slags skräddarsydda resor för slutna sällskap (föreningar, företag etc) under vinjetten Scandorama Grupp Konferens Event. 

« Tillbaka
Search preloader

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår