Fokus på aktivt umgänge
En eatertainment-nisch som vinner terräng är mat och dryck ihop med diverse sociala aktiviteter och sport. Måhända har långa perioder av restriktioner, fler hemmajobbare, sjunkande popularitet för nattklubbar och en viss bekvämlighet (”allt under ett tak”) ett finger med i spelet?
Istället för restauranger med underhållningen på en våning och maten på en annan, som vi är vana vid att se, erbjuds en kombo av äta-dricka-leka/spela i en skön atmosfär, där gästen lite som av en händelse glider från den ena aktiviteten till den andra. En inkluderande plats där man inte behöver kompromissa mellan äta gott och ha kul och där man själv är aktiv.
Skrål & skål
En tongivande aktör på området är Social Eatertainment Group (SEG), som grundades 2021 och som i dagsläget rymmer välbekanta sportkrogarna O Learys, ”aktivtetskrogarna” Harrys samt Sing Sing Karaoke.
Just Sing Sing Karaoke är en mix av karaokerestaurang med cocktails och vietnamesisk street food och privata ”japanska” karaokerum för grupper. Första konceptrestaurangen öppnade i Göteborg 2017 och gjorde succé från dag ett – det är inte ovanligt att man är fullbokade flera veckor framåt. Idag finns Sing Sing även i Malmö, Lund och Karlstad.
- Här gäller ”sharing is caring”. Menyn innehåller rätter som går att dela, cocktails går att få i kanna och vill man hellre krana öl kan man få in ett öltorn på bordet, säger André Söderlindh, som ansvarar för Sing Sing i Lund och Malmö, som båda öppnade tidigare i år.
Restaurangen i Lund ligger bara ett stenkast från tjusiga Grand Hotel och håller öppet fyra dagar i veckan, onsdag till lördag. Lokalen är ljus och stor, med färgstark inredning och plats för 90 sittande gäster. Från klockan fyra på eftermiddagen går det bra att komma hit för att äta och dricka och/eller boka in sig i något av de åtta karaokerummen i olika storlekar, som hyrs ut per timme för 130 kronor per person. Det minsta med plats för fyra personer, det största för sexton.
120 000 låtar
André låter mig kika in i några av rummen, som är helt studioisolerade. Därinne är det mörkt, fönsterlöst, med väggfasta bänkar och tv-skärmar på vilka låttexterna rullar. På väggen sitter en skärm där man kan välja mellan 120 000 låtar i olika kategorier i karaoke-systemet Singa.
På väggen sitter även en QR-kod, som gästerna använder för att beställa mat och dryck direkt till sin ”box” – tanken är att man inte ska behöva gå ut ur rummet alls under tiden man abonnerar det.
- Minuterna här inne är värdefulla. De flesta bokar en timme men lägger sedan på mer tid när de väl kommit igång. Tiden går ju fort när man har roligt, menar André.
Över generationsgränserna
En karaokebar hade ju dock inte varit värd namnet om det inte hade gått att sjunga loss i baren också. På fredags- och lördagskvällar drar den kollektiva underhållningen igång ute i lokalen klockan tio. Då sätter den hågade upp sig på listan för sitt paradnummer och njuter sedan när hela stället skrålar med.
- Det som är så speciellt med Sing Sing är att klientelet är så blandat, säger André Söderlindh. Hit kommer sällskap på allt mellan 18 och 65 år för att sjunga, dricka, äta och ha kul och stämningen är himla tillåtande och prestigelös. Det gör tröskeln låg, och även människor som aldrig hade tänkt sig att ta upp en mick och sjunga inför andra gör precis det.
Just sing-along-kvällarna har gjort dundersuccé och lång kö till micken resulterar inte sällan i att ett sällskap väljer att abonnera något av rummen istället.
- Ett lyxproblem, säger André och ler, innan han springer ut i köket för att ta ut blecket med långbakat fläsk till banh-mi-mackorna ur ugnen.
Överhuvudtaget har responsen på karaoke-eatertainment varit lysande i Lund: en student- och körstad, med människor från jordens alla hörn och många internationella företag på plats.
- Konceptet tilltalar alla: företag på AW, kompisgäng, familjer. Till och med sommaren gick bra, trots att karaoke är en typisk inomhusgrej.
På min fråga om varför han tror att social eatertainment tycks ha vind i seglen nu så svarar André att moderna människor allt mer efterfrågar enkla sätt att umgås.
- Att bara gå och bowla är dött. Man vill ha allt på ett ställe – äta, göra, dricka. De som fixar att göra bra ifrån sig på alla dessa områden är de som kommer att överleva.
Ord och inga visor.
Mer eatertainment
Kärnan i social eatertainment är mat och dryck i kombination med en social aktivitet eller upplevelse – allt från bowling och quiz till mordmiddagar och matvandringar.
Till några svenska aktörer inom social eatertainment hör
Ballbreaker Megastort upplevelsecenter i Stockholm med restaurang, konferens, barer och aktiviteter (shuffleboard, bowling, trekamp...).
Boulebar Här är boulespel och fransk förtäring grejen. Nio unika anläggningar i Malmö, Göteborg, Örebro och Stockholm.
Camping Danska kedjan bakom minigolfbaren Camping och burgarkedjan Cocks & Cows öppnade nyligen sin första minigolf + karaokebar i Malmö.
Golfbaren Minigolf som dragare samt mat och dryck i unika temamiljöer i och runt huvudstaden. Tre (sommar-) anläggningar utomhus, två inomhus.
Mordgåtor Vem har inte någon gång varit på middag med mord? Här finns många aktörer och upplägg att välja emellan, med olika grad av interaktivitet.
Moveat Samla gänget på en smakrunda på 3-5 km som ni genomför i egen takt: 4-5 timmar, cirka 6 smakstopp där all mat ingår. Finns i flera städer med olika koncept.
Moyagi Precis som Sing Sing erbjuder Moyagi ”premium karaoke eatertainment” med karaokebar, asiatiskt kök, cocktailbar och karaokerum i olika storlekar. Finns i Stockholm och Malmö.
Slice Malmös första pingis- och pizzabar öppnar i november. 15 interaktiva pingisbord med tillhörande restaurangbord, bar och konferens. Granne blir Bermuda Deck Shuffle Club, med egen ”klubbrestaurang”.