Internationella vandringsutställningar som bland andra Monet till Cézanne och Van Gogh Alive har dykt upp på svenska arenor och mässhallar sedan några år tillbaka – digitala, tillfälliga ”konstmuseer” där uppförstorade bilder, grafik och surroundljud låter besökarna uppleva konsten på ett nytt sätt. Och sig själva mitt i konsten, inte minst.
Våren 2022 öppnade Paradox Museum i Stockholm, med ett sjuttiotal paradoxbaserade stationer – eller utställningsobjekt om man så vill – fördelade på 1 000 m2. Utgångspunkten för det hele är alltså paradoxen – något som motsäger sig självt eller går tvärtemot det förväntade. Hjärnan, den visuella förmågan och perceptionen sätts på prov. Tänk Lustiga huset 2.0. Det överskuggande syftet med ett besök tycks dock knappast som någon paradox. Det du förväntar dig är det du får. Nämligen möjligheten att ”ta så coola bilder och videos att dina följare på sociala medier kommer bli galet avundsjuka!”.
Lite i samma anda verkar Upplevelsemuseet, också Stockholm. En försäkran om att ”Vi tycker att det ska vara kul att gå på museum, riktigt kul” slår an tonen. Glöm dammiga montrar där du förväntas stå med händerna bakom ryggen och glutta in. Till Upplevelsemuseets ”52 saker du aldrig upplevt förut” hör djurrikets värsta doft, att balansera på 200 meters höjd i VR och smaka friterad syrsa. Videovänligt ”wow”, perfekt för förhöjd flödesstatus i sociala medier.
Några som går all in utan att ta skydd bakom ursäkter som impressionistkonst, naturvetenskap eller det fina i att upptäcka nya matkulturer är selfiemuseerna. Trenden tog fart i USA 2018 och sedan dess har fenomenet spritt sig över världen.Det enda permanenta selfiemuseet i Sverige so far, Youseum, ligger i Westfield Mall of Scandinavia I Solna. Här ligger precis allt fokus på sociala medier och på att ditt flöde ska sticka ut och få en masa lajks. Själva ”grejen” är ett flertal olika spektakulära rum, eller världar, utformade för att du och ditt gäng ska kunna ta selfies som ”gör sig helt suveränt på Instagram och skapa trendiga TikTok-videor. Och allt detta med DIG som stjärna”. Här är det rummen – och du – som utgör själva utställningarna. Glöm det där målade planket på gammelmuseet där du stoppade in ditt huvud i ett hål. Gör inte ens jämförelsen.
Andra museer som förstått kraften i ”interaktiv narcissism”
Stockholm: ABBA The Museum gör direkt klart att ”Du en viktig del av upplevelsen!” Här finns en rad interaktiva moment och ett av de mest populära är en ”virtual photo-session” där besökaren kan se sig själv i ABBA-kläder. Upplevelsen startar med att man får ta en selfie i ett fotobås, där sedan ansiktet 3D-genereras och placeras på avbildningar av ABBA-medlemmarna. (Och ja, självklart kan bilden laddas ner som en souvenir-trofé.) På Scenkonstmuseet kan man söka efter foton av dansare från förra sekelskiftet med kroppen som verktyg. Man ställer sig i valfri pose, sedan analyseras posen och en matchande bild från arkivet projiceras på en vägg. Det går också att slå sig ned ”på Dramatens masköravdelning” framför en skärm och förvandlas till någon annan. Genom ett touch-glas bläddras mellan olika kategorier av masker: clowner, monster... På Tekniska Museets stora dataspelsutställning Play Beyond Play väntar Avatar, där museets besökare själva lyfts in i spelvärlden och får möjligheten att skapa en egen spelkaraktär som sedan interagerar med andra besökares avatarer.
Älmhult: IKEA Museum öppnade år 2016. Redan från början stod det klart att en av de mest populära ”montrarna” var den där man kunde skapa sitt eget omslag till IKEA-katalogen. Kort sagt: bli fotad i en studio som är en exakt kopia av katalogens omslag, med direkt utskrift av bilden. Den fysiska IKEA-katalogen har sedan dess gått i graven men det är fortfarande möjligt att göra sitt eget omslag.
Lidköping: I Vänermuseets nya (2021), fasta och interaktiva utställning Berättelser från Lidköping möter besökaren människor som levt och verkat i staden och de som rest ut och förändrat världen. Här finns påpassligt nog också en sekelskiftesateljé där man kan klä ut sig för ett stiligt fotografi.