Ett ambitiöst hållbarhetsarbete har gett kraft och styrning
”Sigtunahöjdens resa mot hållbarhet har tagit oss långt, men fortsätter alltjämt framåt. Genom åren har den gett oss styrka och kraft genom med- och motgångar, inte minst under corona-krisen.
Det hela startade för mer än tjugo år sedan, när Sigtunahöjden svanenmärktes. Sedan dess har vi tagit steg för steg, byggt erfarenhet och kunskap. I grunden för allt vi gör ligger våra hållbara ägardirektiv, som ger oss en tydlig styrning och pekar ut målen för verksamheten. Det är utifrån våra mål som vi väljer leverantörer och vi är tydliga gentemot våra kunder med vad vi står för.
För omkring tio år sedan tröttnade vi på att kommunicera hållbarhet till våra kunder enbart via olika miljöcertifieringar. Vi ville göra det på ett roligare och tydligare sätt – men hur? Vi valde ut några konkreta åtgärder som att placera ut bikupor för biologisk mångfald, installera laddstolpar och påbörja ett arbete med att minska matsvinnet... och plötsligt upptäckte vi hur kunderna började intressera sig för vad vi gjorde på ett helt annat sätt. Den största synliga förändringen för oss själva och våra gäster var när vi valde att sy våra arbetskläder av återvunna tyger. WOW – det gjorde skillnad!
En hållbarhetsgrupp med representanter från olika avdelningar bildades, där idéer föds och genomförs. Det var i det samarbetet mellan olika avdelningar som det framgångsrika arbetet med de globala målen i FN:s Agenda 2030 togs fram. Av dessa många mål för en bättre värld valde vi ut sju som är kopplade till vår verksamhet. Tre av dem, som ligger oss extra varmt om hjärtat och som bäst knyter an till Sigtunahöjdens vision och ledord, har vi valt av att prioritera. Målsättningen? Att få hela organisationen att leva hållbarhet fullt ut, som en självklar och naturlig del i allt vi gör.
Vi vill samarbeta med våra kunder och göra varandra bättre. Om vi kan dela med oss av våra erfarenheter och ge våra gäster en insikt i hur det går att styra mot en hållbar verksamhet genom att till exempel jobba med de globala målen, så har vi kommit en liten bit på vägen. Då kan vi med stolthet och gott samvete lämna över till nästa generation med vetskapen om att vi har bidragit till en hållbarare värld.
När vi lämnar pandemin bakom oss hoppas jag att du som bokar möten tänker till en extra gång kring hållbarhet. Ställ krav på din mötesleverantör och fråga hur de arbetar med hållbarhet. Inte bara att maten ska god, närodlad och lokalproducerad utan hur arbetar man med arbetsvillkor, social hållbarhet, samarbeten med samhälle och skola?
Vi är transparenta med hur vi jobbar och delar gärna med oss så att fler kan använda våra erfarenheter i sin egen verksamhet. Kommer du till oss så lovar jag att berätta mer om hur du kan inspirera ditt team till ett hållbarare arbetsliv och förhållningssätt. Mer om Sigtunahöjdens globala mål kan du läsa på sigtunahojden.se/hallbarhet”
Lotta Giesenfeld Boman
Vd/ägare på Sigtunahöjden Hotell och Konferens