En dyr dröm
Bygget av kanalen genom Götaland pågick i tjugotvå år, mellan 1810 och 1832. Dubbelt så lång tid än beräknat. Av den sammanlagda kanallängden på 19 mil grävdes nästan 9 av dem för hand, med spadar, av 60 000 soldater. Initiativtagare och byggherre var greven, sjömilitären och statsrådet Baltzar von Platen.
Drömmar om en kanal som förband Stockholm med Göteborg hade funnits ända sedan 1500-talet. Med hjälp av den skulle man förenkla tunga godstransporter och snuva danskarna på den tull man tvingades betala för att passera Öresund.
För att klara av de tekniska utmaningarna startade von Platen Motala Verkstad år 1822. Där byggdes slussportar, broar, mudderverk och för kanalen anpassade fartyg med ”skruf” (propeller). När kanalbygget slutligen invigdes av Karl XIV Johan 1832 hade det kostat 9 miljoner riksdaler – en enorm summa som många gånger om överträffade kalkylerna vid byggets start.
von Platen själv fick aldrig uppleva kanalen i färdigt tillstånd. Han dog i cancer tre år innan den kunde invigas. Idag står han staty på Stora torget i ”Göta Kanals huvudstad” Motala och har sin grav intill kanalen i samma stad. För övrigt den enda stad som anlades av de många som från början planerades längs leden.
(c) AB Göta Kanalbolag
Nya strömningar
Sin guldålder som transportväg hade kanalen under ett halvt sekel efter sin invigning. Redan 1857 avskaffades Öresundstullen. Sedan kom järnvägen, och intresset för kanalen sjönk rejält. Lastbilarnas intrång på 1930-talet blev början till slutet för von Platens smarta logistiklösning.
På 1970-talet peakade intresset för fritidsbåtar och kanalen fick ett uppsving. Staten tog över som ägare via Göta Kanalbolaget och rustade upp den utdaterade vattenvägen. Turisterna strömmade till. 1971 hade dansbandssångarna i Cool Candys en hit med låten Göta Kanal - mitt ideal, 1975 skrev linköpingssonen Tage Danielsson den berömda dikten om De händer som grävde på Göta Kanal och 1981 kom kultfilmen Göta kanal eller Vem drog ur proppen?
Numera kanaliseras tusentals fritidsbåtar varje sommar genom Sveriges blå band och en dryg handfull rederier fixar passagerartrafiken. Längs vattenvägen blomstrar kafé- och restaurangkulturen och de gamla dragvägarna där hästar och oxar en gång kämpade med att dra pråmar och segelfartyg bildar numera en poppis cykelled. Totalt räknar man med att området kring kanalen lockar till sig mer än tre miljoner besökare årligen.
Reguljära kryssningar på Göta kanal
Den som vill uppleva Göta kanal sommartid kan välja mellan många olika format. Allt ifrån en dags- eller kvällskryssning för några hundralappar till en sex dagars lyxkryssning som passerar 2 hav, 1 älv, 3 kanaler, 8 sjöar och 66 slussar.
Gemensamt för dem alla är att de ger en smak av en annan, lite långsammare, tid långt ifrån motorvägarnas fart. Gröna hagar med betande djur, lummiga villaträdgårdar med dukade kaffebord, sirliga herrgårdar, tjärade bryggor, skira björkdungar, historiska alléer och snillrika slussar utgör 3D-underhållningen från akterdäck. För alla dagsturer och kryssningar, se gotakanal.se. För övriga paket (cykel etc), se kanalens erbjudanden.