• Vår Gårds konstskatt är en av Sveriges största, med nära 300 verk av allt från 1800-talsmästare till vår tids konstnärselit.

Vår Gård Saltsjöbadenexklusivt & inkluderande

Ett unikt besöksmål som förenar svensk industrihistoria med den om en bankir som gjorde bankrutt, folkkära 1900-talskonstnärer, en fashionabel badort och folkhemsikonen KF. Kan det bli annat än spännande?

Resmål Sverige har besökt den 100-åriga hotell- och konferensanläggningen Vår Gård Saltsjöbaden och tagit del av sköna skärgårdsvyer, storslagen konst och historisk framtidsoptimism.

Ett liv på Solsidan
Sagan om Saltsjöbaden inleds på 1800-talet, i en tid då en växande befolkning och en industri på högvarv driver välbärgade stockholmare att fly stadens larm om sommaren. Det är finansvalparna Ernest Thiel och K.A. Wallenberg som efter en sejour i chica Trouville satsar på att köpa upp billig mark längs Baggensfjärden utanför Stockholm, för att sedan stycka den till tomter och sälja dessa dyrt till societetsvännerna. Hittepå-namnet ”Saltsjöbaden” ska föra tankarna till frisk luft och salta bad. Och framgången för den nya badorten låter inte vänta på sig. Själva låter herrarna förstås uppföra egna praktvillor på bästa läge. Kronan på verket, exklusiva Grand Hôtel Saltsjöbaden, invigs av kung Oscar II 1893.


Inne på Villa Skärtofta. J.A.G. Acke-tavlorna nära taket visar Erik XIV:s kärlekssaga med Karin Månsdotter.


”Skönhet för alla”
Tre decennier senare har Thiel fallit offer för en deflationkris och gjort ett antal fatala felsatsningar.  1924 tvingas han sälja såväl sin palatsliknande villa på Djurgården som ”sommarstugan” i Saltsjöbaden – inklusive de digra samlingarna med konst, som utgör hans passion. Djurgårdsvillan håvas in av regeringen Branting och döps till Thielska Galleriet. Att fostra folket i god smak och skönhet ingick i tidens kamp för ett bättre samhälle och bankirens unika konstskatt görs nu tillgänglig för alla, i sann Folkhemsanda. 

Thiels villor i ”Saltis” köps i sin tur in av Kooperativa Förbundet (KF), med en nära koppling till arbetarrörelsen, för att användas till kurser i varustapling, livsmedelshygien och annat som butikspersonal ska bemästra. På kursgården Vår Gård får den exklusiva thielska konsten hänga kvar på väggarna och vara en del av vardagen – för nog är själslig föda nog så viktig som kroppslig?

 

100 år med konst i fokus
2024 utgör alltså ett 100-årsjubileum för Vår Gård. KF:s tidigare kursgård är sedan 1990-talet en modern hotell- och konferensanläggning, men kopplingen till kulturarvet förblir stark. Den nyfikne kan förstås övernatta eller konferera på plats och boka in en visning av konstskatten. Men helt i linje med de generösa ursprungsvärdena finns även möjlighet för alla och envar att medverka på någon av de öppna konstvisningar som gården regelbundet anordnar.

Resmål Sverige möter upp konstansvarig Josephine Rosenblad i Vår Gårds fina huvudbyggnad från 1959, för att medverka på en välbesökt visning. Och snart står det klart att samlingen rymmer mer än bara sekelskifteskonst:

 - Efter hand som KF:s kursverksamhet tog fart uppförde man nya egna byggnader i funkisstil – som den här – och köpte in hus i närheten. Som snabbast snurrade hjulen på 1950- och 60-talet. Tidigt slogs fast att hela fyra procent av byggkostnaderna skulle läggas på konstnärlig utsmyckning – fyra gånger mer än brukligt alltså. Man gjorde även egna konstinköp genom åren och fick motta donationer. Det är bakgrunden till att Vår Gårds konstskatt idag är en av Sveriges största, med nära 300 verk av allt från 1800-talsmästare till vår tids konstnärselit.  

 

"Det är få konstsamlingar som tillkommit på liknande sätt, och ännu färre som fortfarande finns kvar. Att uppleva konsten här är som att bygga en bro mot dåtiden, men också få inspiration till den roll konsten kan ta i framtiden,” säger Vår Gårds konstansvarig Josephine Rosenblad.


En växande samling
Och samlingen fortsätter att växa. Samma kväll som visningen äger rum är det vernissage för Vår Gårds senaste tillskott – en skulptur av ”lerans rebell” Hertha Hillfon. Och då KF under många år även ägde Gustavsbergs porslinsfabrik finns också många Gustavsbergsikoner representerade. Folkkära Stig Lindberg, till exempel, är pappa till den 10 meter långa keramikvägg som symboliserar handeln genom tiderna, inte utan pikanta inslag! Ännu mer gigantkonst hänger på väggen till en aula-liknande sal: Isaac Grünewalds glada tavelsvit Badande i Alassio, som en gång smyckat Södra Teatern i Stockholm.

Efter att ha kikat närmare på några betydligt mindre verk av bland andra Nils Dardel, Oscar Björck, Albin Amelin och Marc Chagall – den senare väl inglasad i väggen efter att under en tid varit på vift – följer vi Josephine nedför trappan till receptionen. Här väntar höjdpunkter av legendarer som Olle Baertling, Sven X:et Erixson och Carl Milles. Också det järnsmidda trappräcket är ett konstverk, där Christer Sjögren pytsat in växter och djur – fiskar längst ner, fåglar längst upp.

Vi avslutar med att ta oss genom den lummiga trädgården bort till vad som en gång var industrimannen John Bernströms borgliknande tegelvilla. Idag hittar man bland annat en cocktailbar och nya finkrogen Villa Skärtofta här – samt ännu mer konst. I en kyrkoliknande sal hänger stora J.A.G. Acke-tavlor som visar Erik XIV:s kärlekssaga med Karin Månsdotter – en gång förlagor till gobelänger på Trollenäs slott. Över den tunga porten till Villa Skärtofta finns en fras på latin inristad: Salve Amice Domus. Välkomna vänner till huset. Månne har den en gång inspirerat Kooperativa Förbundet till ett annat slags hus…? Vad som dock är säkert är att några av sekelskiftets rikaste familjer och Folkhemsikonen KF sedan 100 år varit tätt sammanlänkade och kommer att så förbli under lång tid framöver. Via konsten.   ∞

 


 

Andra hotell med betydande konstsamlingar

Skara Konsthotell ägs – kanske lite otippat - av Jula-varuhusens koncern. I hotellets konsthall finns rejält med både traditionella och moderna verk av framstående svenska konstnärer (Zorn, Larsson, Liljefors, Nyström, Dahl…). Också Skara Konsthotell erbjuder regelbundna ”art walks” och evenemang, där gästerna kan lära sig mer om verken och mästarna bakom dem. 

Skara Konsthotell. Foto Monika Manow, WestSweden.com.

 

Per Gessle-ägda Hotel Tylösand rymmer galleriet Tres Hombres Art, ett av Sveriges största, med fokus på foto- och popkonst av svenska och internationella giganter. Eller vad sägs om namn som Banksy, Warhol, LaChapelle, Mapplethorpe, Lerin, Hydman-Vallien, Billgren, Gyllenhammar… Gyllene tider för arties, med andra ord. Och självklart går det att se samlingen med en guide.

Sahlströmsgården i Torsby har sin självklara plats i den värmländska konsthistorien. Grundad av konstnärsfamiljen Sahlström, har gården lockat virtuoser som Gustaf och Maja Fjæstad och utgjort navet för den berömda Rackstadkolonin. Idag kan man bo över på här och se verk av Anna, Bror och Ida Sahlström, men också av deras kamrater (Aguéli, Derkert, …).

Wanås Hotel & Restaurang ligger intill den internationellt erkända skulpturparken och konsthallen Wanås Konst, utanför Kristianstad. I parken väntar över 70 platsspecifika verk av bl a Yoko Ono, Ann Hamilton och Jeppe Hein. Och det eleganta boutiquehotellets interiörer präglas av framstående designers och konstnärer (Niko Luoma, Hans Wegner, Christian Halleröd…). 


« Tillbaka
Search preloader

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår