När allt fler resenärer efterfrågar äkthet, genuinitet och personligt bemötande ser vi det som det enda rätta att satsa på just det och inte göra som många andra och avveckla det personliga bemötandet. I dag när allt fler kommuner, destinationsbolag och besöksnäringsföretag stänger ner sin turistinformation, använder automater för biljettförsäljning och robotar som receptionist väljer vi att se det som ett gyllene tillfälle att investera i personligt bemötande.
För några år sedan öppnade vi en turistinformation mitt i brinnande turistbyrådöd. Att vi lyckats skapa tillväxt och öka antalet besök varje år visar att gästerna värdesätter personligt bemötande – det genererar dessutom nöjdare gäster, merförsäljning för den lokala näringen och fler gästnätter. Men vem ska betala för värdskapet? Trots vår lyckade satsning valde även vår kommun att helt avsluta investeringen inför 2020.
Idag har vi alltså inte en krona i offentligt stöd för att bedriva en året-runt-turistinformation. Det är minst sagt en utmaning. Och vem ska egentligen betala? Det har jag inget bra svar på och tyvärr finns inget färdigt facit. Men vi i Destination Vemdalen har bestämt oss för att fortsätta satsa på värdskap och erbjuda ett personligt bemötande. Många vill hävda att framtidens gäster finns digitalt och att det är där man ska satsa, det är jag till viss del beredd att hålla med om. Men i slutändan ska de inte köpa ett e-besök via någon fancy Augmented reality-funktion utan ett fysiskt besök, boka en lokal guide, uppleva lokala smaker och blicka ut över lokala vyer.
Destination Vemdalen har förmånen att vara placerad på en fantastiskt vacker plats i vår fina fjällvärld. Här finns lättillgängliga utflyktsmål, storslagna vyer, imponerande vattenfall och en välbevarad natur. Det är något jag tycker att vi ska vara stolta över, vare sig vi är gäster eller ortsbor på den här platsen. Men när vi tittar på vad det är som faktiskt särskiljer Destination Vemdalen från andra semesterorter är det nog inte naturen trots allt. Det är människorna. Människorna som ger ett gemytligt, genuint och personligt bemötande. Människor som bryr sig om, som bjuder på skratt och ett varmt välkomnande och som inte minst skapar upplevelser och semesterminnen som vi som gäster kan bära med oss för resten av livet. Det är faktiskt inte bara jag som säger det, det är just så våra gäster beskriver oss. Det personliga mötets renässans är nu, länge leve det personliga bemötandet och varmt välkommen till fjälls!