Carl Larsson visade mycket värme och vardag i sin konst, vilket var lite ovanligt för konstnärer på den här tiden, berättar Chia Jonsson som är chef på Carl Larsson-gården i Sundborn utanför Falun. Hustrun Karin skapade hemmet i Lilla Hyttnäs i Sundborn. Det var hon som gjorde livet till konstverk, medan Carl målade sin familj och sitt hem och förevigade dem i idylliska akvareller. Tillsammans var de ett av sekelskiftets hetaste kändispar – och samtidigt föräldrar till åtta barn.
– Många undrar nog om Carl och Karins liv var så sockersött som det framstår. Om man läser deras brevväxling får man bilden av att det var väldigt mycket kärlek, skämt och dynamik mellan både dem och barnen, berättar Chia.
När Carl var ute och reste i Europa skrev han brev till Karin var och varannan dag:
– Han skrev korta brev, om att han längtade efter henne och inte hade hört från henne på en hel dag! Det var lite som dåtidens sms.
Carl Larsson som influencer
Carl Larsson har beskrivits som föregångaren till den ultimata influencern. Han målade detaljerade bilder med vidvinkel och färgmättade filter långt innan Instagrams födelse. Chia Jonsson håller med:
– Om influencers hade funnits på deras tid hade konstnärsparet definitivt varit det. De var också de första som gjorde det vi idag kallar hemma hos-reportage: hon stylade och han målade av.
Precis som dagens Instagramflöden fylls av vackra bilder, symboliserade Lilla Hyttnäs drömmen om det perfekta hemmet på sin tid. Med mustiga väggar och grönt innertak, snirkliga blomsterbroderier och dekorativa snäckskal, var konstnärsparets hem ett exotiskt inslag i dalabygden. Det stod i stark kontrast till 1800-talets mörka, tunga borgerliga stil och skapade ett nytt stilideal som spred sig i de nordiska länderna.
En annan likhet med marknadsföring i dag är hur Carl omsorgsfullt byggde sitt varumärke. Han förstod till exempel vikten av spridning, att det var ekonomiskt omöjligt att alla skulle ha en tavla signerad av honom i sitt hem. Därför gav han ut illustrerade böcker för att deras stil skulle spridas till många och inspirera ännu flera. Deras bok ”Ett Hem”, med 24 akvarellmålningar av hemmet och familjens tillvaro, publicerades som ett föredöme för hur man kunde inreda sitt hus med nya ideal. Den hade samma funktion som de trendkänsliga inredningsmagasin som finns idag.
Bilder ur vardagen
Likt hur nutidsmänniskan bygger sina digitala idyller och filtrerar foton, skapade Carl Larsson den bild han ville förmedla av sig själv med färg och pensel. Han porträtterade scenerna ur livet med rödklädda och rosenkindade barn, livliga middagsstunder och prunkande pelargoner i fönstren. Genom sina många och små avbildningar visade han upp familjens välinredda, men ändå charmigt slarviga, hem.
– Carl Larsson visade en annan bild av hemmet än vad tidigare hade målats. Det var lite tufsigt och rufsigt med obäddade sängar och barn med okammat hår, säger Chia Jonsson. Carl och Karin Larsson öppnade dörren till sitt vardagsrum och visade världen att livet inte behövde vara tillrättalagt och arrangerat. Kanske var det den trenden som Carl Larsson, influencern som var före sin tid, skapade redan för över 100 år sen?
Läs mer om Carl Larsson och boka ett besök på Carl Larsson-gården i Sundborn på carllarsson.se.