• Niklas Lind på Västervik Framåt AB.

Gästkrönikör:Niklas Lind

Niklas Lind är marknadsansvarig på det kommunala näringslivsbolaget Västervik Framåt AB. I sin resmålande krönika berättar han om strategin som fått antalet gästnätter på kommersiella boenden i ”Årets sommarstad” att växa även utanför juni-juli-augusti-bubblan. Ett grävjobb.

Vad kommer du att tänka på då du hör ordet Västervik? Med stor sannolikhet visfestival, havet eller sommarstad.

Varje destination i Sverige har sitt rykte i omvärlden. Ett rykte förtjänat över lång tid och en uppfattning om destinationen som visar sig sitta tämligen fast rotad i svenskens medvetande. Orden ovan om Västervik har legat topp tre sedan mer systematiska mätningar började för tiotalet år sedan.

När Västervik 2020 och 2021, mitt under brinnande pandemi, röstades fram till Årets sommarstad av Reseguidens läsare, förstärktes bilden av Västervik som en sommardestination ytterligare. Vi fick en hype i Sverige som vi inte har upplevt på länge. Det gjorde att vår besöksnäring klarade sig igenom pandemin med goda besökssiffror och god lönsamhet, men framförallt byggde det en lokal stolthet. ”Där fick ni Sverige, vi är bäst”, eller kanske snarare mer svenskt ödmjukt, ”Tänk att lilla vi är så bra”, typ!

Och det är ju superhärligt att vara både regerande mästare av Årets sommarstad (nedlagd 2022) och att associeras med så luftiga och lena ord som de ovan. Men vi är ju så mycket mer och vill så mycket mer. Hos varje (och då menar jag varje) destination sitter det dagligen människor inom besöksnäringen och uttalar ord som ”säsongsförlängning”, ”året runt-destination” och så vidare. Men alltför få destinationer gör något och ännu färre lyckas.

För en destination som Västervik kan det tänkas vara extra svårt att kasta sig loss från epitetet ”sommarstad” när man siktar på att ta mark under andra säsonger. För det är ju där som tillväxtpotentialen finns. Sommartid peakar vi och då är vi mer eller mindre fullbokade, men kan vi locka hit besökare under andra tider på året så får vi en ännu mer välmående och tillgänglig destination både för besöksnäringen och besökarna. Näringen kan få en planare omsättningskurva och turisterna får ett utbud som inte stänger när skolorna börjar.

Hur gör man då det? Gräv där du står. Om de svenska fjällen inte längre i lika stor utsträckning förknippas med vinter så behöver väl inte Västervik endast förknippas med musik och bad om sommaren. Så vi började, inte med ambitionen om att bli en året runt-destination, utan i små steg och med de värden och de aktörer vi redan är starka på och förknippade med hos våra sommarturister.

Vi har förlängt skärgårdstrafiken och vi har förädlat och tillgängliggjort vårt outdoorutbud. Redan starka samt nya hotell- och spaanläggningar satsar och våra riktigt vassa restauranger håller året runt-öppet. En kombo du vill ha likväl sommartid som höst och vår och som vi började köra reklamkampanjer på. Vi skrek med andra ord inte bara om sommaren. Teamar man med näringen så har du ett innehåll och utbud som också levererar löftet du ställer om en destination som har något att erbjuda inte bara om sommaren.

 Nu skall vi väl vara så pass ödmjuka att flera olika aspekter spelar in här, framförallt ett lokalt satsande och progressivt näringsliv, men vi har de två senaste åren sett en 25-procentig ökning av antalet gästnätter mellan september och november och en 85-procentig ökning från mars till maj.

Så kanske, kanske kan orden visfestival, havet och sommarstad i framtiden få sällskap av ord som sagolik skärgård i höstskrud och årets vårstad, som återigen får Västervikarnas bröst att dunka av stolthet. Det lär dock dröja minst tio år innan det slår igenom i de breda lagren ute hos svensken. Men vi gräver på…”

 

Niklas Lind
Västervik Framåt AB

« Tillbaka
Search preloader

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår