Det är allt från skolklasser, turister och företag som besöker Gamla Uppsala museum och går därifrån med en bredare kunskap och förståelse för forntida Sverige. En ny, uppmärksammad attraktion är VR-masken, som tar användaren tillbaka till Gamla Uppsala 650 e.v.t.
Verklighetstroget
Det måste testas! Och med VR-glasögonen på näsan slungas jag med ens tillbaka till en tid då Gamla Uppsala var ett kungasamhälle. Med hjälp av en handkontroll rör jag mig framåt. Till vänster om mig arbetar en smed över öppen eld, till höger betar hästar i en hage och framför mig ligger slottet. Därinne brinner en eld och lite längre fram kan jag hälsa på drottningen på sin tron. Det går även att gå in i de olika husen och bevittna hur enkelt människorna levde. När jag står uppe på Kungshögarna är det svårt att greppa att det på samma plats en gång sett ut – såhär! Nu: bilvägar, cykelbanor och ett villa-kvarter. Då: öppna ängar och ett litet samhälle.
Rent magiskt... och verklighetstroget. Vid ett tillfälle hoppar jag till när jag råkar gå in i en husvägg för att jag tror att jag har slagit i huvudet. I VR-upplevelsen ingår även många interaktiva moment. Det går exempelvis att plocka upp vissa föremål och här och var poppar en inforuta upp där man kan läsa mer om just en viss sak.
För alla generationer
2016 började Gamla Uppsala museum med AR - Augmented Reality, och något år senare introducerade man VR.
- De som testat VR-glasögonen älskar det. Och upplevelsen passar verkligen alla, både unga och gamla. Vi har haft personer i åttioårsåldern som tyckt att det är otroligt häftigt, säger Linda Klementsson, som är museets enhetschef.
Själva VR-upplevelsen är anpassad för små grupper eller individuella upplevelser. Men det finns fler sätt att uppleva platsen på genom digital teknik.
- AR sker ute i fornlämningsområdet. Besökaren kan låna en surfplatta eller ladda ner Gamla Uppsala-appen och använda den som ett fönster in till Vendeltiden, ca år 650 e.v.t. Appen visar hur det kan ha sett ut på just den plats där man står för tillfället.
- Sedan har vi virtuell visning inne i museet. Vi guidar runt i Gamla Uppsala som det såg ut ca 650 e.v.t. Det vi ser är samma som i VR-upplevelsen, men istället för glasögon och handkontroller visar vi på storskärm och det är guiden som styr med hjälp av en kontroll. Det är bättre anpassat till större grupper. Det är olika sätt att uppleva samma sak på, förklarar Linda.
Hur tror du att Gamla Uppsala ter sig som besöksattraktion om 30 år?
- Vi befinner oss på en utvecklingsresa just nu. Den här platsen har stor potential och jag hoppas att Gamla Uppsala museum blir ett av de självklara besöksmålen när man kommer till Sverige. Det finns ett starkt historieintresse i samhället som vi märker växer allt mer, säger Linda.
Tror du att fler museer kommer börja använda sig av VR?
- Jag tror att VR överlag kommer att bli mer vanligt i allt fler sammanhang. Sedan vi började är det många som tagit efter oss. Däremot är VR väldigt personaltungt, det är dyrt. Det krävs att det är personal på plats som guidar runt i vad man ser. I framtiden kommer det nog bli lättare att ha fungerande uppsättningar som inte krånglar och en mer avancerad teknik som inte kräver lika mycket personal, avslutar Linda.
Text: Elise Rangstedt